مرکز تحقیقات فرش ماشینی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان

اخبار سایت

دستاورد تولید ماشین ایرانی ریسندگی نخ پلیمری

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، متخصصان یک شرکت دانشبنیان، تجهیزات و ماشینآلات تولید نخهای پلیمری را در داخل کشور تولید کردند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به تولید تجهیزات ماشین آلات ریسندگی نخهای پلیمری عنوان کرد: روش کار این ماشین آلات بر اساس فرآیند ذوب­ریسی است که در آن مواد پلیمری تحت حرارت ذوب شده و پس از تبدیل به رشته نخ از مراحل خنک سازی، کشش و تکسچرایزینگ عبور کرده و نهایتا دور دوک پیچیده می­شود.

وی با اشاره به بینیازی کشور نسبت به واردات این نخها با توانمندی در ساخت ماشینآلات نخ ریسی ساخت داخل گفت: پیش از تولید این دستگاه­ها در داخل کشور تمام ماشین آلات مورد نیاز این صنعت از خارج از کشور تامین می­شد. به دلیل مشکلات و عیوب دستگاه­های وارداتی که عمدتا ساخت کشورهای نه چندان مطرح در این صنعت می­باشد ایده تغییر و اصلاح این دستگاه­ها جهت افزایش راندمان و کیفیت محصول نهایی به عنوان قدم اول در راه تولید کامل این ماشین آلات در داخل کشور به شمار می­آید.

این فعال فناور درباره اهمیت و کاربرد این ماشین آلات توضیح داد: نخ BCF در تولید فرش ماشینی، روفرشی، گلیم، جاجیم و ... و نخ CF در تولید بندها، تسمه ها، کیف­ و­کفش و ... کاربرد دارد. از این رو تمام کارخانههای تولیدی محصولات ذکر شده که مصرف کننده این نخ­ها می­باشند به عنوان مخاطبان اصلی این ماشین آلات در نظر گرفته می­شوند.

این مدیرعامل ادامه داد: در حال حاضر نمونه داخلی از این دستگاه­ها وجود ندارد و شرکت آنها به عنوان اولین و تنها تولیدکننده این محصولات در داخل کشور شناخته می­شود. وجه تمایز محصولات تولیدی شرکت ما در مقایسه با نمونه­های خارجی را می­توان در کیفیت قابل رقابت با نمونه­های اروپایی در کنار قیمت مناسب و توجه به بازار داخلی و طراحی متناسب با آن برشمرد.

وی با اشاره به صرفه جوی ارزی این محصولات عنوان کرد: واردات این ماشین آلات سالانه بالغ بر 50 میلیون دلار ارزبری برای کشور در پی دارد که با تولید داخلی می­توان جلوی خروج این حجم از ارز را گرفت.

این فعال فناور همچنین درباره مزایای این محصول دانشبنیان به کیفیت قابل رقابت با نمونه­ های اروپایی در کنار قیمت مناسب اشاره کرد و افزود: خدمات پس از فروش طولانی مدت همراه با انجام تمام روند نصب و راه اندازی خط تولید و آموزش پرسنل از مزایای تولیداتمان به شمار میرود. همچنین استفاده از فناوری به روز، طراحی متمایز متناسب با بازار داخلی و مصرف انرژی بهینه از دیگر مزایای این ماشین آلات است.

: 233 - : 1402/11/28 - : 325
1402/11/28